zondag 4 maart 2012

Klaren van bier met gelatine

Al meerdere malen heb ik bier gebrouwen dat zelfs na een aantal weken in de vergistingsfles nog maar nauwelijks helderder werd. Dit kan veroorzaakt worden doordat de gist slecht bezinkt of door veel onoplosbare eiwitten. Een bier dat niet helder wordt is geen ramp, maar minder gist of eiwitten in het bier maken het bier minder vatbaar voor bijsmaken en helder bier is gewoon aantrekkelijker.

Om het bier sneller helder te laten worden, zijn er allerlei middelen beschikbaar als Iers mos, gelatine, bentonite, icing glass, etc. De meest makkelijke en best beschikbare lijkt me gelatine. Daarom is het tijd voor een experiment.

Werkwijze
Een kleine zoektocht op internet leerde me dat de gelatinepoeder eerst moet zwellen. De gelatine neemt vocht op en neemt in volume toe. Los hiervoor 2 afgestreken theelepels op in 200 ml water. Dit duurt ongeveer 10 minuten. Daarna zal de gelatine verwarmd moeten worden, zodat de ketens zich gaan verstrekken en er een reactief complex ontstaat. Dit mengsel wordt 10 minuten op 75 graden gehouden. Daarna kan het meteen aan het bier worden toegevoegd. De gelatine zorgt ervoor dat de deeltjes samenklonteren, waardoor de deeltje sneller bezinken. De gelatine bindt de deeltjes doordat er geladen (scheikundige) groepen aan de gelatine zitten die de deeltjes aantrekt.

Resultaten
De resultaten zijn snel duidelijk. Enkele uren na het toevoegen van de gelatine is er al duidelijk veel minder troebeling aanwezig in het bier. Na een dag heeft zich op de bodem van de vergistingsfles een laag afgezet. De kleur lijkt donkerder door de afwezigheid van de troebel. In de afbeelding hiernaast is het uiterlijk voor en na een dag te zien. Ik heb gelezen dat er brouwers zijn die met het bottelen last hadden van de geldeeltjes die meekomen in de fles. Persoonlijk heb ik dat niet gezien. Ik heb inmiddes 2 flesjes opengemaakt, maar ook geen deeltjes in het glas of in mijn mond gehad.

In dezelfde batch is er eenzelfde blond (wit)bier met een andere gist gebrouwen. Dat het blijkbaar ook afhangt van de gist en wellicht andere factoren, bewijst dit bier. Na een dag was het bier al veel helderder, maar het heeft zelfs na een aantal dagen niet de helderheid bereikt die het eerste bier had. Echter na 1 week na het bottelen lijkt het bier toch wel goed helder met een mooi dun laagje gist op de bodem.

Mijn conclusie: klaren met gelatine heeft duidelijk effect en is makkelijk uit te voeren.

4 opmerkingen:

  1. hi Gerben, een inmiddels stokoud artikel :-) maar voor mij ineens actueel: ik ga het gewoon eens proberen, met gelatine.
    het hóe toedienen is me nou wel duidelijk, maar de timing nog niet. Dus: wanneer doe je gelatine erbij? meteen na de hoofdvergisting? 3 dagen voor het bottelen? bij het begin van coldcrash?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ach, al gevonden ....:

    How to Use Gelatin to Clear Your Beer

    About two days before bottling or kegging:

    Bring 1 cup of water to a boil, then allow to cool to about 150˚F or below.
    Measure out the recommended amount of gelatin for the batch size of beer you’re making (typical dosage is 1 tsp. per 5 gallons) and dissolve in the water.
    Pour the gelatin/water mixture into your fermenter and wait two days for the beer to clear. You may wish to cold crash to accelerate clearing.
    Bottle or keg as usual.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Marcel, je ziet binnen een aantal uur meestal al een verschil. Het wordt vrij snel helder. Dus 2 dagen voor het bottelen is prima. Ik gebruik nu soms ook agar agar van de toko of Supermoss. Dat werkt ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Marcel, je ziet binnen een aantal uur meestal al een verschil. Het wordt vrij snel helder. Dus 2 dagen voor het bottelen is prima. Ik gebruik nu soms ook agar agar van de toko of Supermoss. Dat werkt ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...